Wymiana polsko-niemiecka czerwiec 2025

W tym roku szkolnym mieliśmy okazję odwiedzić naszych niemieckich partnerów w terminie od 2 do 6 czerwca. Piękna pogoda, dobry nastrój i miła atmosfera pozwoliły na poznanie nowych miejsc, aktywność fizyczną i naukę.

Program pobytu obejmował lekcje w szkole naszych kolegów i koleżanek, wycieczki pociągiem do większych miast, wizytę w parku linowym oraz warsztaty naukowe i pracę nad projektem „Muzea przyszłości”.

Zapraszamy do zapoznania się z krótkimi relacjami uczniów i uczennic z naszej szkoły i do oglądnięcia zdjęć.

 

Poniedziałek, Bünde (Ankunft, Besuch in der Schule)

Autokarem przyjechaliśmy do Bünde około godziny 6 rano. Nasi partnerzy niemieccyprzyjechali razem ze swoimi rodzicami w celu odebrania nas z przystanku. Po przyjeździe do rodzin oraz serdecznym powitaniu mieliśmy czas na rozpakowanie się oraz odespanie po podróży. O godzinie 13 wszyscy spotkaliśmy się w ich szkole, w sali gimnastycznej. Zostaliśmy miło powitani przez nauczycielkę języka angielskiego oraz dyrektora szkoły. Po przywitaniu dostaliśmy zadanie, aby zrobić zdjęcia przy różnych ciekawych miejscach w Bünde. Świetnie się przy tym bawiliśmy oraz mieliśmy czas lepiej poznać miasto. Po zakończeniu zadania i odesłaniu rezultatów wróciliśmy do szkoły. W sali gimnastycznej czekali już na uczniowie, którzy przygotowali dla nas pokaz tańca towarzyskiego-walca. Po pokazie niemieccy nauczyciele zaprosilinas do wzięcia udziału w szybkiej nauce walca w parach i już po paru minutach wychodziło nam całkiem nieźle. Następnie my, polska grupa wyszliśmy z pomysłem nauczenia Niemców popularnego w Polsce tańca Belgijki.
Gdy po szkole wróciliśmy do domu mojej partnerki, zjedliśmy obiad i zagraliśmy w gry planszowe.
Zaprosiliśmy też kilku naszych znajomych (również biorących udział w wymianie) na grilla, z którymi spędzaliśmy przyjemnie wieczór rozmawiając, grając i jedząc niemieckie przekąski.

Rimma, Pola (2C)

 

Wtorek, Bielefeld (Kletterpark)

Bardzo podobał nam się drugi dzień wymiany. Wybraliśmy się pociągiem do Bielefeld, celem naszej podróży był park linowy. Nasz dzień tam rozpoczął się dokładnym szkoleniem z zakresu wspinaczki linowej oraz bezpieczeństwa w parku. Następnie przystąpiliśmy do samodzielnego wspinania się. Mieliśmy do wyboru wiele tras o różnym poziomie trudności. Czuliśmy się bardzo swobodnie i profesjonalnie. Dzięki tej wycieczce doszło do istotnej dla nas integracji, ale przede wszystkim dobrze się bawiliśmy. Po aktywnościach w parku linowym, wraz z naszymi partnerami z wymiany, spędziliśmy wspólnie czas w kawiarni, spacerując po mieście i podziwiając jego uroki. Po powrocie do domów byłyśmy bardzo zmęczone, ale zadowolone i ciekawe następnego dnia!

Aleksandra, Lena (1D)

 

Środa, Dortmund (DASA Museum, Fußballmusem)

W środę, podczas naszej wymiany w Niemczech, spędziliśmy cały dzień w Dortmundzie.
Najpierw odwiedziliśmy Muzeum Pracy, w którym zobaczyliśmy fascynujące eksponaty związane z pracą z przeszłości i teraźniejszości. Muzeum było interaktywne i bardzo pouczające - dało nam świetny wgląd w to, jak zmieniały się warunki pracy na przestrzeni lat.
Następnie w centrum Dortmundu spacerowaliśmy, odwiedziliśmy sklepy i chłonęliśmy atmosferę miasta.
Później udaliśmy się do Niemieckiego Muzeum Piłki Nożnej, które było jednym z głównych punktów dnia. Przy wejściu dostaliśmy quiz o piłce nożnej, w którym pojawiły się też polskie akcenty, co było miłą niespodzianką.
Muzeum było podzielone na trzy tematyczne bloki: pierwsza połowa, przerwa, druga połowa.
W pierwszej połowie poznaliśmy historię piłki nożnej, zwłaszcza sukcesy Niemiec na mistrzostwach świata.
W przerwie obejrzeliśmy ciekawy film 3D o historii piłki nożnej.
W drugiej połowie były eksponaty o sędziach, stadionach, klubach Bundesligi, kibicach i wiele innych. Po wizycie w muzeum graliśmy w piłkę z Niemcami i spacerowaliśmy po Dortmundzie. Wieczorem wróciliśmy do Bünde po naprawdę niezapomnianym i pełnym wrażeń dniu.

Adam, Mateusz, Michał (2A)

 

Czwartek, Bielefeld (Workshops)

W czwartek poszliśmy na warsztaty naukowe w Bielefeld do Wissenswerkstatt. Warsztaty dotyczyły zrównoważonego rozwoju. Rozmawialiśmy na ważne i potrzebne tematy, takie jak przyszłość środowiska. Dzięki dyskusji poznaliśmy różne opinie kolegów. Zajęcia skończyliśmy ciekawą grą o łowieniu ryb. Miała ona nam pokazać, że każdy będzie miał więcej, gdy będziemy współpracować, a nie rywalizować!
Po zakończonych warsztatach zwiedzaliśmy Bielefeld, a następnie spędzaliśmy czas według potrzeb-my zdecydowaliśmy się na jedzenie i zakupy pamiątek. Wieczorem wróciliśmy do Bünde i naszych rodzin.

Antonina, Pola (3D)

 

Piątek, Bünde (Projekt, Abfahrt)

 

Piątek rozpoczął się uczestnictwem w lekcjach z naszymi niemieckimi kolegami i koleżankami. Mogliśmy wziąć udział w zajęciach matematyki, języka angielskiego czy biologii. Było to dla nas bardzo ciekawym i rozwijającym doświadczeniem. Następnie przystąpiliśmy do kontynuacji naszych projektów pt. Muzea przyszłości, co zakończyło się prezentacją paru prac. Dotyczyły one zainteresowań młodzieży, takich jak trendy, Internet, jedzenie, muzyka. Dzięki tym projektom mieliśmy możliwość poznać zarówno podobieństwa, jak i różnice między światem polskiej i niemieckiej młodzieży. Później spędziliśmy miło czas w gronie wszystkich uczestników wymiany, jedząc pyszną pizzę. Ogłoszone zostały także wyniki konkursów. Zwycięzcy zostali nagrodzeni słodkimi upominkami.
Popołudnie nam upłynęło w domach rodzin niemieckich. Spędzaliśmy wspólnie ostatnie chwile, np. grając w minigolfa czy spacerując. Wieczorem musieliśmy niestety udać się w drogę powrotną. Podczas pożegnań polały się łzy smutku i wzruszenia. Jesteśmy pewne, że było to dla wszystkich wspaniałe i niezapomniane przeżycie!

Amelia, Zofia (3F)

 

Rada Rodziców przy LO IX im. Juliusza Słowackiego we Wrocławiu ogłasza nabór ofert na ubezpieczenie młodzieży NNW na rok szkolny 2025/26. Firmy ubezpieczeniowe proszone są o składanie ofert w sekretariacie szkoły w godz. 8.00 - 15.00 do dnia 23.06.2025. 

 

Wręczenie dyplomów w Konkursie GEEK

Dnia 15 maja 2025 r. gościliśmy w naszej szkole prezeskę wrocławskiego oddziału Polskiego Towarzystwa Informatycznego panią Beatę Laszkiewicz. Pani Prezes wręczyła zespołowi dyplomy i nagrody za wyróżnienie w konkursie GEEK.

Uczniowie klasy III J: Martyna, Paweł, Michał i Szymon otrzymali wyróżnienie za koncepcję gry komputerowej pt. Cyber Exper.

Uczniom Gratuluję i życzę dalszych sukcesów.

Dziękuję również wszystkim uczniom, którzy podjęli temat i pracowali nad koncepcją gry komputerowej, grą komputerową, grą planszową na temat Cyberbezpieczeństwa. Powstało dużo ciekawych projektów z których 4 wzięły udział w konkursie.

Dziękuję i gratuluję pomysłów.

Więcej na temat konkursu można przeczytać na stronie: Konkurs GEEK

Agnieszka Antas

 

Sapere aude! (Miej odwagę myśleć!) - ta horacjańska maksyma przyświeca klasie klasycznej, unikalnemu profilowi nauczania w Liceum Ogólnokształcącym nr IX im. Juliusza Słowackiego we Wrocławiu.

Od poniedziałku, 19 maja 2025, rusza elektroniczna rekrutacja do szkół ponadpodstawowych. Wśród oferowanych przez naszą szkołę klas znajdziesz również klasę „K” – o profilu klasycznym, skierowaną do uczniów, którzy chcą świadomie i odpowiedzialnie rozwijać się intelektualnie i kulturowo.

KLASA KLASYCZNA powstała w 2023 roku, jako zwieńczenie długoletniej obecności filozofii i edukacji filozoficznej oraz języków klasycznych (przede wszystkim języka łacińskiego, kiedyś także starożytnej greki) w naszej szkole.

Co oferuje klasa klasyczna?

  • FILOZOFIA (zakres rozszerzony): rozbudza ciekawość, otwiera umysł, rozwija umiejętność logicznego, krytycznego myślenia, zaznajamia z podstawami wszystkich innych dziedzin i dyscyplin nauki, pomaga ukształtować spójny i racjonalny światopogląd, uczy tolerancji, sztuki dyskusji i argumentacji.
  • JĘZYK ŁACIŃSKI i KULTURA ANTYCZNA (zakres rozszerzony): zaznajamia z fundamentami naszej kultury, uczy logicznego myślenia, stanowi doskonałe przygotowanie do nauki współczesnych języków romańskich, m.in. FRANCUSKIEGO lub HISZPAŃSKIEGO, które od podstaw nauczane są w tej klasie.
  • JĘZYK ANGIELSKI (zakres rozszerzony): niezbędny we współczesnym świecie i nauczany na wysokim poziomie.

Dlaczego warto?

  • Bo to niepowtarzalna oferta edukacyjna we Wrocławiu – jedyna taka klasa, łącząca nowoczesne nauczanie z klasycznymi korzeniami.
  • Bo to przygoda intelektualna i kulturowa, która pozwala lepiej zrozumieć współczesność dzięki głębszemu wglądowi w przeszłość.
  • Bo doświadczeni nauczyciele (dr Łukasz Maskos-Nysler, mgr Elżbieta Świerczyńska) oraz współpraca z Instytutem Filozofii UWr i Instytutem Studiów Klasycznych, Śródziemnomorskich i Orientalnych UWr gwarantują wysoki poziom merytoryczny.
  • Bo wycieczki przedmiotowe (np. do Grecji czy do Włoch), zajęcia pozalekcyjne (np. otwarte spotkania dyskusyjne Sokrates Café czy otwarte spotkania – wykłady połączone z dyskusją – Oddziału Wrocławskiego Polskiego Towarzystwa Filozoficznego), konkursy i olimpiady przedmiotowe (np. Olimpiada Filozoficzna czy Ogólnopolski Konkurs Logiczny) pozwalają na rozwój wykraczający poza standardowe ramy szkolne.
  • Bo ta szkoła, a w szczególności ten profil zapewnia atmosferę życzliwości, wzajemnego szacunku i tolerancji, jednocześnie dbając o wysokie standardy intelektualne i dobre obyczaje – to miejsce dla uczniów, którzy chcą czuć się dobrze, a zarazem chcą myśleć, rozumieć, pytać i tworzyć.

Ale też… ważne ostrzeżenie.

Wybór klasy klasycznej to decyzja poważna. Nie kieruj się tym, że w minionych latach łatwiej było się do tej klasy dostać. Rzeczywiście, ze względu na nietypowy i ambitny profil, próg przyjęcia był nieco niższy. Ale to nie jest „łatwa” klasa.

  • Przedmioty kierunkowe – filozofia oraz język łaciński i kultura antyczna – są wymagające.
  • Ogólny poziom nauczania (również z matematyki, fizyki, geografii, biologii czy chemii) – wysoki.
  • Zmiana klasy (profilu) w trakcie nauki – w praktyce bardzo trudna albo niemożliwa.

Jeśli więc myślisz, że w ten sposób „prześliźniesz się” do LO nr IX, a potem „jakoś to będzie” – zastanów się jeszcze raz. Szanuj swój czas, szanuj wysiłek innych – i wybieraj świadomie.

Dla kogo jest klasa klasyczna?

Dla tych, którzy:

  • chcą rozumieć świat, a nie tylko odtwarzać informacje,
  • są ciekawi filozofii, kultury (antycznej, ale i współczesnej), języków,
  • szukają ambitnej, intelektualnej przestrzeni rozwoju,
  • widzą wartość w łączeniu tradycji i nowoczesności,
  • myślą o studiach humanistycznych, społecznych, prawniczych, ale też otwierają się na interdyscyplinarność.

Jeśli jesteś jedną z tych osób – zapraszamy!

Klasa K jak Klasyczna. Klasa z klasą.

Miej odwagę myśleć – i wybieraj mądrze.