Pierwsza polsko-niemiecka wymiana międzyszkolna pomiędzy
Gymnasium am Markt w Bünde i IX LO we Wrocławiu

W dniach od 3 do 9 grudnia nasza szkoła wzięła udział w wymianie polsko-niemieckiej ze szkołą niemiecką Gymnasium am Markt w Bünde.
W wymianie uczestniczyło 15 uczniów naszej szkoły z klas pierwszych, drugich i trzecich oraz 15 uczniów ze szkoły niemieckiej z klas dziewiątych i dziesiątych.
Wspólnie z naszymi kolegami i koleżankami z Niemiec braliśmy udział w zajęciach szkolnych: integracyjnych, warsztatowych oraz w lekcjach z różnych przedmiotów.
Program wymiany obejmował też 3 wycieczki: do Essen, Osnabrück i Bielefeld.
Wycieczki spodobały się zarówno uczniom naszej szkoły jak i uczniom szkoły niemieckiej, ale najbardziej spodobał nam się jarmark bożonarodzeniowy w Bielefeld.
Razem z rodzinami naszych partnerów, które nas gościły dobrze spędzaliśmy czas grając w gry komputerowe, planszowe, oglądając filmy i też wspólnie piekąc czy gotując.
Niektórzy z nas obchodzili wspólnie uroczystości rodzinne.
W czasie wolnym organizowaliśmy sobie wyjścia do parku trampolin, na sushi oraz na kręgle, co pozwoliło nam nawiązać lepszy kontakt z naszymi partnerami.
Wyjazd bardzo nam pomógł rozwinąć nasze umiejętności językowe i nawiązać nowe znajomości.
(Adam i Mateusz 1A)

Poniedziałek, 4 grudnia
Bünde (Nadrenia Północna- Westfalia)

W poniedziałek z samego rana przyjechaliśmy do miasta Bünde na dworzec autobusowy, z którego udaliśmy się do szkoły Gymnasium am Markt.
W towarzystwie naszych partnerów z wymiany zjedliśmy wspólne śniadanie i zostaliśmy serdecznie przywitani przez dyrektora szkoły, pana Thomasa Holste- Malavasi.
Nauczycielki z Gymnasium am Markt, Birgit i Katharine przygotowały gry i zabawy integracyjne, dzięki którym poznaliśmy się trochę lepiej, już na samym początku.
Następne zaplanowane było spotkanie w ratuszu z burmistrzynią Susanne Rutenkröger, która opowiedziała nam o pełnionych przez nią funkcjach, planach na przyszłość miasta Bünde i współpracy z naszą szkołą.
Późnym popołudniem zwiedziliśmy najważniejsze atrakcje w centrum miasta.
Po tym czasie każdy z nas pojechał do domu rodzin goszczących, gdzie dowolnie zagospodarował wolny już wieczór.
(Lena 1D)

Wtorek, 5 grudnia Essen

We wtorek rano wyjechaliśmy do miejscowości Essen by zwiedzić niegdyś największą kopalnię zwaną „Zollverein”, w której zakończono wydobywanie węgla w grudniu 1986. Cały obszar, który został zrewitalizowany i przekształcony w centrum rekreacyjno- wypoczynkowe, należy do światowego dziedzictwa UNESCO.
Po kopalni oprowadzało nas dwóch przewodników.
Następnie zwiedziliśmy muzeum Zagłębia Ruhry, które dokumentowało historię, ale i naturę tego regionu. Różnorodność wystaw i zbiorów pozwoliła, aby każdy mógł w nim znaleźć coś dla siebie. Mi najbardziej podobała się wystawa pokazująca realia życia rodzin górniczych mieszkających wokół kopalni i w tym regionie.
Wróciliśmy gdy było już ciemno, dlatego po powrocie do Bünde wieczór spędziliśmy z naszymi rodzinami.
(Pola 1D)

Środa, 6 grudnia
Osnabrück (Dolna Saksonia)

Tego dnia pojechaliśmy koleją zwiedzić miasto Osnabrück. Po mieście oprowadzał nas przewodnik, oprócz średniowiecznej części przesliśmy szlakiem „Judisches Leben”, czyli mniejszości niemieckiej żyjącej w Osnabrück i jej tragicznej historii przed i w czasie II wojny światowej. Zwiedzanie miasta zakończyliśmy w Ratuszu w którym 375 lat temu podpisano Pokój Westfalski kończący wojnę 30- letnią w Europie.
W sali, w której podpisano ten akt zrobiliśmy sobie wspólne zdjęcia. Po zakończeniu wycieczki mieliśmy czas na samodzielne zwiedzanie Osnabrück i jego Weinachtsmarkt, gdzie mogłem kupić pierniki, kołacze i inne smakołyki.
Dzień spędzony był wspaniale. Przekąski z jarmarku świątecznego i poznanie historii miasta dały mi kawałek kultury Osnabrück za który jestem wdzięczny.
(Adam 3F)

Czwartek, 7 grudnia
Gymnasium am Markt Bünde / Bielefeld

Wczesny poranek spędziliśmy w towarzystwie niemieckich rodzin. Przed 8:00 udaliśmy się na lekcje do niemieckiej szkoły. Mieliśmy okazję uczestniczyć w zajęciach zgodnie z planem lekcji naszych niemieckich kolegów. Lekcje bardzo nam się podobały.
Następnie pojechaliśmy autokarem do Bielefeld, do rodzinnej firmy Böllhoff, produkującej elementy łączące stosowane m.in. w przemyśle samochodowym, lotniczym, w wiązaniach do nart, w rowerach, klimatyzacji i wielu innych obszarach. Dzięki finansowemu wsparciu tej firmy mogła odbyć się nasza wymiana polsko-niemiecka. Oprowadzanie po firmie zaczęliśmy od wysłuchania 3-godzinnego wykładu dotyczącego historii Polski, ale i życia niektórych jej pracowników pochodzących z Polski. Wykład prowadzony był przez byłego właściciela firmy, p. dr Böllhoff. Następnie wzięliśmy udział w zajęciach, które przybliżyły nam funkcjonowanie firmy. W stołówce zakładowej zjedliśmy pyszny obiad, a następnie zobaczyliśmy pracownie firmy, i warsztaty, gdzie zademonstrowano nam działanie niektórych maszyn firmowych, drukarek 3D, a także zapoznano z systemem zawodowego kształcenia dualnego w Niemczech. Po zwiedzaniu firmy pojechaliśmy do centrum miasta i przespacerowaliśmy się po jarmarku bożonarodzeniowym. Po mile spędzonym dniu wróciliśmy autobusem do domów, gdzie zjedliśmy smaczną kolację.
(Emilia 3A).

Piątek, 8 grudnia
Bünde

O godz.8.00 zebraliśmy się razem z naszymi partnerami w jednej z sal szkolnych, by wspólnie zrealizować projekt szkolny. Tematem zorganizowanych dla nas warsztatów była Moja Ojczyzna. Każdy z nas miał wcześniej wydrukować kilka zdjęć, które kojarzą nam się z naszą ojczyzną. Pierwszym zadaniem było dobranie się w kilkuosobowe grupy i przygotowanie plakatu przedstawiającego czym jest dla nas ojczyzna i wykorzystanie do tego zdjęć, które wcześniej przygotowaliśmy. Praca w grupach przebiegała w bardzo miłej atmosferze. Następnie przeszliśmy do prezentowania plakatów. Należało wskazać, które zdjęcia są nasze, opowiedzieć co przedstawiają i wyjaśnić dlaczego symbolizują dla nas ojczyznę.
Kolejnym zadaniem było napisanie listu do siebie albo do swojego partnera w przyszłości. W liście mieliśmy opisać, jak przedstawiamy sobie nasze życie za 10 lat zakładając, że będziemy żyli nadal w Unii Europejskiej. Zamiast listu jedna grupa zdecydowała się nakręcić filmik na ten sam temat. Po skończeniu kilka osób przeczytało swoje listy i oglądnęliśmy wspólnie filmik.
Ostatnim zadaniem było podsumowanie całego pobytu podczas naszej wymiany w Bünde. Pisaliśmy wszystko, co nam się podobało, nie podobało i co można poprawić w przyszłym roku.
Na zakończenie wszyscy zeszliśmy do stołówki na pizzę, a po zjedzeniu każdy udał się ze swoim partnerem do domu przygotować się do wyjazdu, spakować i spędzić trochę czasu z rodziną goszczącą. Około 21 spotkaliśmy się wszyscy na dworcu autobusowym i zrobiliśmy pożegnalne zdjęcie. Cały ten dzień i w ogóle cały pobyt bardzo nam się podobał i nie możemy się doczekać przyjazdu naszych niemieckich kolegów do Polski.